Three Hearts, Stockholm, Kaltenberg, Crocodile Bildlänk: Krönleins Bryggeri: Till Startsidan Skåne, Halmstad Cider, Aqua, Loranga

Krönleins Bryggeri belönas

Krönleins Bryggeri deltar årligen i DLG:s kvalitetsbedömning av öl. Provtagningen av ölen sker utan förvarning av utskickade kontrollörer. De kan dyka upp när som helst under året och kommer vid minst två tillfällen. Då bedöms allt från vattenkvalitet och hantering av råvaror till själva slutprodukten. Genom oanmälda inspektioner garanteras en hög och jämn kvalitet.

År 2004 fick man för första gången den speciella utmärkelse i silver som kallas ”Preis der Besten”. Det är inte en utmärkelse för något öl utan för bryggeriets höga och jämna kvalitet. En utmärkelse man nu erhållit för fjärde året i rad.

För att få denna medalj krävs att man under fem år i rad premieras för de öl som DLG kvalitetsbedömer. Årets silvermedalj innebär alltså att Krönleins Bryggeri erhållit medaljer för sina öl under åtta år i rad. Krönleins Bryggeri har belönats med en silvermedalj av det tyska jordbrukssällskapet DLG för sin höga och jämna kvalitet. Inget annat svenskt bryggeri har erhållit den utmärkelsen. För Krönleins Bryggeri däremot är det fjärde året i rad man tar hem ”Preis der Besten”.

- Deltagandet i DLG:s provningar är en del av en medveten satsning på kvalitet. Vi har lyckats erhålla utmärkelser samtliga år vi deltagit. Det visar att vi kvalitetsmässigt kan hävda oss även i internationell konkurrens, menar Carl Krönlein.

Samtidigt som Krönleins Bryggeri fick den unika medaljen, premierades även flera av bryggeriets öl. Kaltenberg 4,8%, som bryggs på licens, erhöll guldmedalj för smak och kvalitet medan Three Hearts Export, Three Hearts 3,5% Stockholm Fine Festival Beer 5,3, Stockholm Fine Festival Beer 3,5 och Kaltenberg 3,5% samtliga belönades med silvermedaljer. Läs mer om Krönleins kvalitetsutmärkelser.

För ytterligare information, vänligen kontakta; Carl Krönlein, VD Tel: 035-100 100 eller 0708-100 001

DLG-Prämierung (Deutshe Landwirtschafts-Gesellschaft), anses vara världens hårdaste kvalitetsbedömning av öl och anda livsmedel. Det oberoende institutet har sitt säte i Frankfurt am Main och har varit verksamt i 120 år. Se även http://www.dlg.org

Krönleins Bryggeri AB har erhållit fler internationella utmärkelser än något annat svenskt bryggeri. En förklaring är den för Sverige unika metoden att brygga all öl direkt till rätt styrka och smak utan att tillsätta något i efterhand. Bryggeriet omsätter cirka 350 Mkr och har 135 anställda. Det ägs av familjen Krönlein, Sveriges äldsta verksamma bryggarefamilj. Bland produkterna kan nämnas Three Hearts, Kaltenberg, Crocodile, Stockholm Fine Festival, Skåne Guld, Aqua Minerale samt Halmstad Cider.

Bildlänk: Utmärkelser

Bildlänk: Ölskola